Få 10 % rabatt på vårt ölfestutbud*
*Erbjudandet gäller från 13/09/24 till 20/09/24 på hela ölfestutbudet på sajten vegaoo.se, så länge lagret räcker.
Villkoren som presenteras här under har modifierats 13/09/2024.
Erbjudande:
För att göra en beställning krävs att du bekantar dig med köpvillkoren och godkänner dem innan köpet genomförs. Du får en egen kopia av köpvillkoren till din e-post när du bekräftat en beställning.
Det här dokumentet är känt som Allmänna Affärsvillkor och definierar de villkor som gäller för försäljning mellan ena parten som vill göra ett inköp på webbplatsen Vegaoo.se här med kallad ”kund” och för den andra parten, företaget JADEO FRANCE SASU vars säte finns på 1 Bis Rue le Chatelier, 38090 Vaulx-Milieu, registrerad hos RCS i Vienne under nummer 500 975 795 000 50, SASU med ett kapital på 60.000€, med momsregisternummer FR17500375795, härmed kallat «Vegaoo.se».
Företaget JADEO FRANCE SASU kan när som helst ändra dessa villkor. Kunden kommer att underrättas om naturen av dessa ändringar så snart de läggs ut på / Förändringarna träder i kraft en dag efter att de publicerats på webbsidan. Endast de villkor som är publicerade den dagen gäller. Villkoren presenteras för kunden när kunden gör en beställning och kunden måste acceptera villkoren före beställningen bekräftas.
Juridisk information
Sidan www.vegaoo.se är utformad av företaget JADEO FRANCE som har sitt säte på 1 Bis Rue le Chatelier, 38090 Vaulx-Milieu, Frankrike.
SASU (Société par Action Simplifiée Unipersonnelle) med kapital på 60.000 €
Registrerad hos RCS Vienne under nummer 500 375 795 000 50
Momsregistreringsnummer FR17500375795
Telefon: 040 628 6110
E-post: kundservice@vegaoo.se
Vår kundservice är tillgänglig måndag till fredag 09:00 – 17:00.
Ansvarig för publikationer: Sylvain Ferreira i egenskap av företagsledare för JADEO FRANCE SASU.
Webbhotell: Alter Way
Huvudkontor: 1 rue Royale, Bat D, 227 Bureaux de la Colline, 92219 Saint-Cloud, France
I. Våra Priser
Alla produktpriser visas i SEK och inkluderar moms men exkluderar fraktkostnader. Produkterna faktureras utgående från priser som gäller vid tidpunkten för orderläggningen. Produkterna förblir i Vegaoo.se :s ägo tills det att full betalning mottagits. Priset betalas i sin helhet i en betalning.
Varornas pris:
Våra priser ändras dagligen. Att lägga en vara i din varukorg innebär inte att varan är reserverad och att priset är låst. Priset på en vara kan öka eller sjunka antingen mellan den tidpunkt då du lägger den i korgen och den tidpunkt då du köper den, eller om du tittar på den med flera dagars mellanrum.
Priserna på Vegaoo.se är rekommenderade priser som motsvarar distributörernas rekommenderade priser. Priserna är inte rabatterade och kan fluktuera.
Beställda produkter och erbjudanden som finns på webbsidan Vegaoo.se gäller inte produkterna i kategorin ”SUPERPRIS”. Produkterbjudanden gäller så länge de är synliga på webbsidan och så långt lagret räcker.
II. Kvalitetssäkring
FEVAD:s kvalitetsstadgar:
Organisationen FEVAD representerar sektorn för elektronisk handel och distanshandel. Organisationens bestämmelser grundar sig på värden som öppenhet och respekt för konsumenten. De bestämmelser som omnämns i kvalitetsstadgan garanterar yrkesetik och bidrar till att stärka konsumenternas förtroende. Vegaoo.se lovar som medlem av FEVAD, att följa samtliga bestämmelser för god praxis inom e-handel.
III. Beställning
Personer under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att köpa produkter från Vegaoo.se. När du accepterar de här villkoren garanterar du att du som är under 18 år har tillstånd att göra köpet.
När du handlar från Vegaoo.se utformas ett kontrakt i enlighet med bestämmelserna i konsumentköp- och distanshandelsavtalet, och gäller från att du bekräftar varukorgen, det vill säga från det andra klicket vid beställningen.
Beställningsprocessen är följande:
- Välj produkter som läggs till i varukorgen.
- Välj leveransmetod.
- Godkänn villkoren.
- Bekräfta varukorgens innehåll (första klicket).
- Identifiering på webbsidan www.Vegaoo.se om kunden inte redan är inloggad.
- Bekräfta leverans- och faktureringsadress.
- Välj betalningsmetod.
- Bekräfta beställning (andra klicket).
Kunden får en bekräftelse på att vi mottagit beställningen till den angivna e-postadressen. Därefter får kunden ett mejl när paketet skickats och en länk där kunden kan följa leveransen. Båda parterna blir bundna vid köpet när kunden mottagit bekräftelse för att beställningen är skickad. Den här bekräftelsen får kunden som ett mejlen runt midnatt samma dag om kunden gjort beställningen före klockan 14, eller runt midnatt följande dag om kunden gjort beställningen efter klockan 14.
Under perioder med exceptionellt många besökare på sidan kan det tyvärr förekomma fall där flera beställningar gjorts på samma gång, och varan således är slut i lager, men betalningen gått igenom och ett mejl med information om mottagen beställning skickats. I en dylik situation, när en produkt inte kan levereras, kommer kunden omgående att underrättas om situationen och ges då alternativen att antingen annullera beställningen, eller att bli kompenserad för den uteblivna produkten medan resten av beställningen skickas. Kunden har också möjlighet att göra modifieringar eller annullera en beställning tills cirka 10 minuter efter beställningen blivit genomförd. För att göra modifieringar efter det att kunden redan betalat, bör han/hon ringa vår kundservice på numret 040 628 6110, och på det viset försäkra sig om att modifieringen utförs innan beställningen skickas och avtal ingås.
Kunden kan beställa produkter online från www.vegaoo.se 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
Vegaoo.se förbehåller sig rätten att avbryta eller avvisa order från en kund med vilken det finns en betalningstvist från en tidigare beställning eller som utgör någon typ av risk. När beställningen görs innebär det att kunden godkänner de priser och produktbeskrivningar som finns tillgängliga. Vegaoo.se har åtagit sig att ta emot beställningarna på webbplatsen inom ramen för produkternas lagertillgänglighet. Om en eller flera produkter är otillgängliga försöker Vegaoo.se omedelbart kontakta kunden. Kundens beställning kommer att annulleras och beloppet återbetalas.
Produktfoton som är synliga på Vegaoo.se tillhandahålls av våra leverantörer, vissa detaljer som färg eller mönster kan variera, men förekomsten av sådana variationer är mycket ovanliga. Vi ber dig ändå att läsa produktbeskrivningen. Om du mottar en annan produkt än du förväntat dig, tveka då inte att kontakta oss på 040 628 6100 eller kundservice@vegaoo.se. Våra produkter är uteslutande ämnade för försäljning, alltså erbjuder vi inte uthyrning av kostymer eller tillbehör.
Märk att vissa produkter kan utgöra en del av en helhet.
Alla avtal som görs mellan Vegaoo.se och kunden arkiveras i 10 år. Kunden kan därför när som helst begära en faktura från ett tidigare kontrakt.
IV. Leveransvillkor
Beställningar som görs under helger skickas följande måndag. Vänligen använd postnummer modulen för att se förväntat leveransdatum.
Vi erbjuder att skicka paketen till ombud med Postnord. Med PostNord uppskattas paketen levereras inom ca 4-5 vardagar. Vänligen märk att spårningsnumret du får i mejlen inte uppdateras förrän paketet anländer till Malmö. Du får SMS av postnord när du kan hämta ut paketet. Du får även en avis på posten. Paketet ligger på ombudet i 1-2 veckor innan det skickas tillbaka. OBS! Klarna förkastar ofta beställningar där Postnord är transportör av säkerhetsskäl!
Vi erbjuder standardleverans med DHL Eco till hemmet/arbetsplatsen. Detta är en så kallad dörr-till-dörr leverans. DHL tar kontaktar före leverans och har kunden inte har möjlighet att ta emot paketet får han/hon i stället välja en utlämningspunkt från vilken paketet kan uthämtas. Leverans till städer uppskattas ta 3 – 4 arbetsdagar, leverans till landsbygd 5 – 6 arbetsdagar, och till öar och glesbygd i norr beräknas leveransen ta 6 – 9 arbetsdagar. För en mera exakt uppskattning, vänligen se postnummermodulen i varukorgen.
Kunden har även möjlighet att välja express leverans, då med DHL Express. Expressleveransen tar mellan 24 – 48 h beroende på vart i Sverige leveransen skickas, förutsatt att beställningen gjorts helgfria vardagar. En del undantag förekommer, för öar och glesbygd i norra Sverige kan expressleveransen ta upp emot 5 arbetsdagar. För en mera exakt uppskattning, vänligen se postnummermodulen i varukorgen.
Om kundens beställning levererats till en utlämningspunkt har kunden sju dagar på sig att hämta ut paketet. I normala fall krävs ett personbevis för att kunden ska kunna lösa ut paketet. Ett annat alternativ är att DHL levererar paketet till en SwipeBox. Då får kunden en pinkod till boxen i ett SMS. Med både DHL Eco och DHL Express ligger paketen sju (7) dagar vid utlämningspunkten innan de skickas tillbaka till oss. Vegaoo.se tar inte ut någon extra kostnad för outlösta paket.
Kunden kan kontakta DHL på numret 0771 400 345 för att göra specifika överenskommelser angående leveransen.
För att se priser och uppskattade leveranstider, vänligen ange postnummer i modulen som hittas när du klickar på varukorgen.
Om beställningen inte levereras inom avtalad tid kontaktar Vegaoo.se kunden för att underrätta denne om skälen till förseningen. Vegaoo.se kan be kunden kontakta transportören för att de sinsemellan ska komma överens om en ny leveranstidpunkt, eller för att ge transportören kompletterande information. Om leveransen dröjer oskäligt länge kan Vegaoo.se besluta att återbetala kunden för fraktkostnaderna. Kunden har alltid möjlighet att vägra leverans vilket upphäver köpet. Då kommer kunden återbetalas för hela beställningssumman så snart transportören skickat tillbaka varorna.
Vänligen lägg märke till att om paketet har skadats eller blivit ompaketerat rekommenderar vi att du vägra leverans. Om du accepterar paketet ber vi dig ta bilder av det skadade paketet och skicka dem till vår kundservice på adressen kundservice@vegaoo.se. Vi återkommer med en lösning inom 48 h.
Vegaoo.se levererar beställningar enbart inom Sverige. För leverans till Danmark, vänligen kontakta Vegaoo.dk. För leverans till övriga nordiska länder, vänligen kontakta Vegaoo.com.
V. Betalning
Kunden kan välja mellan följande betalningssätt:
- med Betalkort: Visa, MasterCard, Visa Electron och Maestro (Euroline)
- med Paypal
- med Klarna (kan ej kombineras med Postnord som transportör)
När betalningen sker med betalkort åtar sig Vegaoo.se rätten att kontrollera personuppgifter för att verifiera att personen som står för betalningen är den samma som gjort beställningen. Detta gör vi i syfte att minska risken för bedrägeri. I den dylik situation kontaktar vår kundservice kunden för att få tilläggsinformation för verifiering. Beställningen kommer automatiskt att annulleras om verifieringen misslyckas eller om de begärda uppgifterna uteblir.
Eftersom vi för närvarande inte säljer varor på kredit görs ingen kreditupplysning.
För att garantera en säker betalning använder vi oss av en service som utför betalningen genom säkra servrar. Vi kommer aldrig att ha tillgång till din information. Informationen är krypterad och säkrad med vårt SSL 3 protokoll (Secure Socket Layer) över nätet, ett protokoll som har blivit en global norm och som är kompatibelt med de mest använda webbläsarna. Vår partner som hanterar uppgifterna uppfyller kraven för PCI DSS.
Klarna som betalningsalternativ
OBS! Lägg märke till att Klarna av säkerhetsskäl ofta förkastar beställningar som görs där PostNord är transportör.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy
VI. Produkter och reklamation
1. Rättslig garanti om produkternas överensstämmelse
Paragraf 16 § (konsumentköplagen) kräver att säljaren levererar en produkt som överensstämmer med kontraktet och ansvarar för brister befintliga vid leverans. Säljaren ansvarar också för brister till följd av paketering, anvisningar för montering eller installation i såna fall där säljaren tagit sig an ansvar för dessa.
Produkten överensstämmer då:
- Den är lämplig för ändamålet som vanligtvis förknippas med en sådan produkt, i detta fall måste produkten motsvara beskrivningen som försäljaren tillhandahållit och innefatta de egenskaper som försäljaren redogjort. Produkten ska motsvara det köparen rimligen kan förvänta sig med tanke på de offentliga uttalanden som gjorts av säljaren, tillverkaren, eller en annan företrädare, särskilt i reklam eller det som framgår ur märkningen.
- Eller då egenskaperna som anges genom överenskommelse mellan parterna eller då produkten är lämplig för det särskilda ändamålet som köparen redogjort för säljaren som accepterat.
Köparen har rätt att kräva överensstämmelse med kontraktet. Köparen kan dock inte ifrågasätta överensstämmelsen, och åberopa brister, som köparen var medveten om eller inte kunde ignorera då kontraktet skapats. Detta gäller även när bristen har sitt ursprung i material som köparen själv införskaffat.
I enlighet med konsumentlagen kan köparen välja mellan reparation eller utbyte av produkten i händelse av bristande överensstämmelse. Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller gör en omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
2. Garanti för föreliggande fel
Garantiperioden gäller när fel anses föreligga, om varan under den angivna perioden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.
Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte meddelar säljaren om felet inom skälig tid efter det att felet upptäckts (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).
Konsumenten har alltså 3 års reklamationsrätt. Reklamationen bör rapporteras så snart felet upptäckts. 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av skada/defekt. För livsmedel gäller reklamation före sista förbrukningsdag, eller 3 år, vilket som kommer först.
Om kunden önskar göra en reklamation kan kunden kontakta kundservicen på kundservice@vegaoo.se, 040 628 6110, eller genom vårt kontaktformulär.
Kunden kan göra en reklamation från sitt konto på följande sätt:
- Logga in på ditt konto med din e-postadress och ditt lösenord
- Under rubriken ”Mina beställningar” hittar du «Gör eller följ en retur»
- Om det handlar om en reklamation bör du ur listan med returmotiv välja «Defekt produkt»
Vi ber dig ladda upp en bild av den defekta produkten, samt skriva en förklaring till hur produkten är defekt.
- I det fall att reklamationen godkänns kommer du att bli ersatt för produkterna och för returkostnaderna och eventuella tilläggskostnader som uppkommit i samband med reklamationen*. Kom därför också ihåg att skicka oss en bild av kvittot du fick från postkontoret när du skickade tillbaka produkten till oss. Skicka bilden av kvittot till: kundservice@vegaoo.se
*= Exempel på tilläggskostnader är bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Dessa kostnader ersätts då kunden kan uppvisa dokument som bevisar att kostnaderna uppkommit i samband med reklamationen. För att servicen som använts skall ersättas bör den vara det mest uppenbara valet för kunden, till exempel att kunden åkt till postkontoret som ligger närmast hemadressen och inte ett som ligger 200 km bort.
Om en tvist uppstår kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer ARN vid eventuell tvist. Europeiska kommissionen har en onlineplattform för tvistlösning. Du kan kontakta dem här, eller kontakta ARN genom att skriva mejl till arn@arn.se, eller skicka brev till ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
3. Vänlig lösning av tvister
Europeiska kommissionen erbjuder konsumenterna en plattform för tvistlösning utanför domstol. Konsumenter kan lösa en tvist om en onlineorder utan domstolens ingripande. Online-tvistlösningsplattformen är tillgänglig via denna url-länk: http://ec.europa.eu/odr/.
VII. Bekämpning av betalkortsbedrägeri
För att garantera säker betalning använder Vegaoo.se den säkra betaltjänsten upprätthållen av vår bankpartner Ogone. Denna tjänst inkluderar standard SSL-säkerhet. Konfidentiell data överförs direkt i krypterat format till bankens server utan att någonsin passera genom våra fysiska interna servrar.
Varje betalning som görs med ett bankkort sickar en auktoriseringsförfrågan till din bank. Betalningssystemet levererar ett elektroniskt certifikat som fungerar som ett bevis på summa och datum för transaktionen.
Vegaoo.se förbehåller sig rätten att kontrollera de personuppgifter som kunden givit och att vidta alla åtgärder som är nödvändiga för att kontrollera att den person vars bankkonto debiterats är den samma som gjort beställningen. Denna kontroll kan ske i form av en begäran av identitetsuppgifter och/eller begäran av bankuppgifter. Om svar från kunden för en sådan begäran inte mottagits inom två dagar, annulleras beställningen automatiskt utan möjlighet till reklamation. Vegaoo.se har också rätt att direkt annullera en beställning som innefattar flera av de riskfaktorer som kännetecknar betalkortsbedrägeri.
VIII. Ångerrätt
Kunden har i enlighet med lagen 14 dagar, från det att varorna mottagits, för att utöva sin ångerrätt. För att utöva ångerrätten måste kunden meddela oss om sitt beslut att frånträda avtalet genom en förklaring (e-post).
Mejl: Kundservice@vegaoo.se
Om kunden föredrar, kan han/hon använda vårt kontaktformulär.
Kunden kan även använda sig av konsumentverkets ångerblankett. (http://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf).
Kunden har rätt att ångra sig, så utövandet av ångerrätt har inga påföljder. Däremot kan det hända att Vegaoo.se tar ut en värdeminskning för produkter som använts på ett sätt som avviker från Konsumentköplagen (21§). Kunden ansvarar för kompensation av produkten enbart i sådana fall där produkten hanterats på ett vis som avviker från det sätt den i normala fall skulle hanteras på för att du som kund ska kunna skapa din åsikt om den. Normal behandling av produkten inkluderar att undersöka dess natur, egenskaper och funktion, utan att skada den. Kunden kan returnera en produkt som inte uppfyller returvillkoren, till exempel om dräkten blivit smutsig, men Vegaoo.se kan då ta ut en värdeminskning på 100%. Om kunden valt express leverans återbetalas kunden standardleveransens värde när beställningen returneras i sin helhet.
Av hygieniska eller hälsoskyddsskäl kan inte vissa produkter returneras och ingen återbetalning eller byte kan göras. Produkter som omfattas av detta är tandproteser, godis, underkläder, bikinis, baddräkter, smink som öppnats efter leverans (ögon-, ansikts- och kroppssmink, läppstift, sminkpennor, läppglans) och kontaktlinser. Enligt svensk lag får kunden ändå returnera den här typen av produkter då förpackningen är oöppnad. Vid den här typen av undantagsfall ber vi kunden kontakta kundservicen på kundservice@vegaoo.se eller 040 628 6110 för att göra bytet.
När du som kund vill utöva din ångerrätt, kom då ihåg att:
- Returnera produkten senast fjorton (14) dagar efter att kunden kontaktat Vegaoo.se och berättat att du vill utöva din ångerrätt.
- Returnera produkten till:
JADEO C/O - Shoprunback SE
SOUTH EAST 29 AB
Polgatan 8
298 32 Tollarp
Sverige
OBS! Var noga med att alla returer skickas direkt till vårt kontor i Tollarp, vi har inte möjligheten att hämta försändelser på uthämtningsplatser!
- Du står själv för samtliga returkostnader
Åberopande av ångerrätten resulterar i att du återbetalas inom 14 dagar från det att vi mottagit produkten. Kunden kan skynda på returprocessen och återbetalningen genom att skickat oss kvitto för försändelsen med spårningsnummer som bevis på att paketet är på väg.
Vi råder dig att kontakta vår kundservice genom ditt kundkonto hos oss om du vill utöva din ångerrätt. Tänk på att spara bevis för när du har kontaktat oss, som e-post och kvitto från postkontoret. De här är bra att ha om det skulle bli tvist om den lagstadgade tiden.
Enligt lagen har kunden 14 dagars ångerrätt.
Returvillkor:
För att returnera en produkt, gör så här:
- Logga in på ditt konto med din e-postadress och ditt lösenord
- Under rubriken ”Mina beställningar” hittar du «Gör eller följ en retur»
OBS! Ångerrätten gäller 14 dagar från att du mottagit beställningen! Produkten måste skickas till oss inom 14 dagar efter att du gjort din returförfrågan!
OBS! Var noga med att alla returer skickas direkt till vårt kontor i Tollarp, vi har inte möjligheten att hämta försändelser på uthämtningsplatser!
För att returneringen ska accepteras måste kunden returnera produkterna i originalförpackningen inkluderande produktbladen. Vi måste motta produkterna inom 14 dagar från att du knappat in en returförfrågan. Returer som inte anländer inom 14 dagar kommer inte att accepteras. Det är acceptabelt att kunden prövat produkten en gång, men om produkter blivit använda kan Vegaoo.se ta ut en värdeminskning. Produkten måste returneras i sin helhet med alla tillbehör som ingår i dräkten. Returen skickas till:
JADEO C/O - Shoprunback SE
SOUTH EAST 29 AB
Polgatan 8
298 32 Tollarp
Sverige
Vänligen lägg märke till att alla returavgifter är på kundens ansvar.
Vid returrätt och ångerrätt hör det till att kunden får sin återbetalning inom 14 dagar från det att Vegaoo.se mottagit besked från kunden om att de önskar returnera. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.
Återbetalningen sker alltid med samma betalningsmetod som vid tillfället då beställningen gjordes. Hela beloppet återbetalas, inklusive fraktkostnader, skatt och avgifter, om du ångrar köpet av hela beställningen, alltså returnerar alla produkter. Observera dock att om kunden valt express leverans återbetalas kunden standardleveransens värde om beställningen returneras i sin helhet. Returfrakten står kunden för. OBS! Om du valt Klarna som betalningsmetod bör du meddela dem om att du tänker göra en retur så att de kan lägga din faktura på is.
Om situationen kräver omleverans står Vegaoo.se för fraktkostnaderna. Kunden får ersättning för fraktkostnader vid fall där det förekommit misstag som företaget ansvarar för.
X. Kundservice
Du är mer än välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor. Vi finns tillgängliga på telefon från måndag till fredag kl. 09-17:00
Telefon: 040 628 6110
Du kan givetvis också mejla oss på kundservice@vegaoo.se
XI. Immateriella rättigheter
All text, alla kommentarer, artiklar, illustrationer och bilder som återges på Vegaoo.se är reserverade enligt upphovsrätten och enligt immateriella rättigheter som gäller i hela världen. Även privatbruk omfattas av olika bestämmelser och är begränsande av lagarna kring immateriella rättigheter.
XII. Dataskyddsförordningen - GDPR: Hantering av dina adress- och köpuppgifter hos Vegaoo.se
Den 25 maj 2018 träder en ny lag som kallas GDPR i kraft. Den här lagen gäller hela Europa och ersätter således PUL, personuppgiftslagen. Syftet med GDPR är att alla organisationer, handlare och företag ska ta ett större ansvar på hur man kontrollerar och hanterar kundernas uppgifter.
Vi har rätt att göra förändringar och uppdateringar i vårt dataskydd och du bör alltid läsa igenom våra villkor innan du gör beställningen. När du använder vår webbutik www.vegaoo.se godkänner du våra villkor för dataskydd. Om du har frågor om dataskydd kan du kontakta oss
E-mejl: kundservice@vegaoo.se
Telefon: 040 628 6110 (9 – 17 på vardagar)
Per post:
1 Bis Rue le Chatelier,
38090 Vaulx-Milieu
Frankrike
Vilken typ av information lagarar Vegaoo.se om mig?
När kunden gör en beställning i vår webbutik samlar vi in en del uppgifter för att kunna erbjuda en välfungerande service, som att leverera produkter till en adress som kunden angett. För att kunna utföra den här servicen behöver vi följande information:
Hur samlar Vegaoo.se min information?
Vegaoo.se samlar in information enligt europeisk lag av personer som använder sig av webbutiken Vegaoo.se. Datainsamling sker när:
Vi använder oss av cookies. En cookie är en textfil som lagras på din dator. Cookies är nödvändiga för att förbättra webbsidan för kunden. En permanent cookie ligger kvar hos besökare under en bestämd tid. Sessionscookies lagras tillfälligt i datorns minne medan kunden är inne på webbsidan. Sessionscookies försvinner när du stänger ner din webbläsare. Vegaoo.se använder sig i sin vardagliga verksamhet av Google Analytics som är ett hjälpmedel för att förstå hur besökarna använder webbutiken. Informationen som fås ur det här analysverktyget är baserat på cookies. Informationen som fås via Google Analytics sparas inte hos Vegaoo.se. Det är istället på Googles servrar i USA/Irland som sitter på den här informationen. Det vi lär oss ur Googla Analytics är hur många besökare webbutiken har, vilka produkter som besöks och vilka söktermer som används. Det här hjälper oss förbättra webbutikens innehåll, navigation och struktur. Vi kan också använda informationen för att försöka förstå vilken typ av produkter vi bör införskaffa för att bredda vårt utbud enligt kundernas behov.
Typ av cookie |
Beskrivning |
Vad den används till |
Identifikation |
Användarsessionsidentifikation |
Vi ser de olika förfrågningarna en användare gör under den aktuella sessionen. |
Navigering
|
Cookies för navigering siko_cookie_sfi, silo_cookie_sfi[id], siko_coolie_sfi[cle] |
Identifierar användarens navigering mellan sidor fram till vaurkorgen (detaljer om tillagda artiklar, rabattkoder...) |
Typ av cookie |
Leverantörsnamn |
Beskrivning av cookie |
Vad den används till |
Analys |
Google Analytics UTMA, UTMB, UTMC, UTMV, UTMZ |
Webbanalysverktyg som gör det möjligt för webbplatsägaren att se användarbeteendet på webbplatsen: besökta sidor, tiden på var sida och sökord. |
Google-tjänst som hjälper webbplatsägare att få mer information om användarvanor. |
Analys |
Eulerian Technologies |
Webbanalysverktyg som gör det möjligt för webbplatsägaren att se användarbeteendet på webbplatsen: besökta sidor, tiden på var sida eller sökord. |
Eulerian technologies hjälper webbplatsägaren att få mera information om användarens vanor. |
Marketing |
Google Adwords Conversion |
För att kunna använda onlinemarknadsföringskampnjer i sökmotorer. |
Vi använder oss av Google Adwords-cookies för att att se reklmaaktivitet i Googles nätverk och för att erbjuda annonsering till användarna. |
Navigation |
Cedexis cedexisSessionId |
Mätverktyg för att ladda sidor. |
Med det här kan vi mäta laddningstiden på vår hemsida. |
Navigation |
Paypal |
Den här cookien genereras av PayPal och erbjuds av PayPal Inc. |
Med den här cookien kan vi erbjuda PayPal som en betalningslösning för våra kunder. |
A/B testen |
Kameleoon |
Verktyg för att utföra A/B test. |
Detta gör så att vi kan utföra A/B-test (grafiska ändamål) och förbättra ergonomin på vår webbplats för besökare. |
Annonser baserade på beteende |
Criteo ACDC, UDC, UIC, UID |
Samlar information om händerlserna knutna till användaren på webbplatsen (antal sidor som visas, produkter som visas, sökningar som gjort). |
Den här cookien låter oss göra personliga annonser och erbjudanden hos webbsidor som våra partner innehar, du ser då våra produkter när du surfar på andra sidor. |
Annonser baserade på beteende |
Trade doubler |
Cookies från Tradedoubler annvänds för att mäta webbplatstrafiken. |
Hjälper oss se vilka besökare som kommer från våra partners webbplatser. |
Annonser baserade på beteende |
Google Dynamic Remarketing |
Verktyg som skapar annonser på olika webbplaster. |
Visar annonser på nätet för specifika produkter du besökt. |
Annonser baserade på beteende |
DoubleClick |
Verktyg som genererar annonser på olika webbplatser. |
Hjälper oss placera ut personliga annonser på andra webbplaster. Vi använder ofta dessa baserat på besökarnas vanor. Det hjälper oss förbättra våra analyser och gör så att vi inte två gånger visar samma annons för besökaren. |
Social media |
Youtube |
Cookies behövs när social media används. Du kan få mera information om de här cookies på webbplatserna och social media var du är registrerad. |
Kontrollerar interaktionen med widgest på sidan. |
Hur använder Vegaoo.se informationen som smalas in?
Informationen som nämns ovan användas på följande vis:
Lämnar Vegaoo.se ut min information till en tredje part?
Vegaoo.se varken säljer eller hyr ut information till tredje parter. I vissa fall måste vi ge din information till företag som vi köper en service av, för att kunna erbjuda dig en komplett service. Företagen vi delar dina personliga uppgifter med är:
Kom ihåg att också noggrann läsa igenom våra tredje partners datasäkerhetspolicy som du hittar på deras hemsidor.
Hur kan Vegaoo.se garantera att min information är säker?
Vi använder oss av aktuella och lagenliga resurser för att försäkra personuppgifternas säkerhet. När du till exempel betalar med betalkort genom vår sida krypteras informationen med hjälp av ett aktuellt SSL-protokoll så att informationen säkert överförs till Ogone som tar hand om betalningstjänsten. Dina kortuppgifter sparas aldrig i våra system. Vi vid tar även säkerhetsåtgärder när du vill betala med kort i telefon när du pratar med vår kundtjänst. Vår kundtjänst har fått skolning i vår säkerhetspolicy, som bland annat att inte repetera siffrorna du läser upp högt. Även de fysiska utrymmena är optimerade för att ingen ska kan ta del av samtalet du har med våra medarbetare.
Hur kan jag använda mina rättigheter för att begränsa mängden marknadsföring jag exponeras för?
Du kan när som helst välja att sluta prenumerera på nyhetsbrevet genom att följa instruktionerna i slutet av varje nyhetsbrev eller genom att kontakta oss.
Hur kan jag modifiera, radera eller dra tillbaka mitt tillstånd vad det mine personuppgifter beträffar?
Du kan när som helst logga in på Vegaoo.se och modifiera uppgifterna som finns i ditt kundkonto. För att helt raderas ur vårt system kan du kontakta oss på kundservice@vegaoo.se eller nå oss mellan 9 - 17 (vardagar) på 040 628 6110.
Klarnas betalningsalternativ
Tillsammans med Klarna AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
Faktura
Konto
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att vi ska kunna erbjuda Klarnas betalningsalternativ behöver vi dela dina uppgifter. Uppgifterna delas endast om du väljer någon av Klarnas betalningslösningar och används i samband med bedömningen som görs för att avgöra om du kan handla. Uppgifterna som hämtas är namn, adress, mejladress, telefonnummer, betalningshistorik samt orderdetaljer som betalningsalternativ, fraktsätt och orderinnehåll. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
.